VÁLASZTÁSI
LEHETŐSÉGEK:
-
-
házi
dolgozat: ötödik, hatodik,
hetedik,
nyolcadik osztály
-
- vázlat:
ötödik, hatodik, hetedik,
nyolcadik osztály
Házi
dolgozat
Házi
dolgozat I.:
- beadási határidő: 2024. december 15.
- terjedelem: 1-1,5 A4-es oldal kézzel írva
(olvashatóan) vagy egy algoritmus
készítése
- téma:
a, Robotok alkalmazási lehetőségei a XXI. században
b, tetszőleges algoritmus megvalósítása
blokkprogramozási környezetben
(változók, feltétel, elágazás,
ciklus alkalmazás)
Házi
dolgozat II.:
- beadási határidő: 2025. május 02.
- terjedelem: 1-1,5 A4-es oldal kézzel írva
(olvashatóan) vagy egy PowerPoint készítése
-
téma:
a, A Google bemutatása
b, PowerPoint készítése lakóhelyedről
(minimum 10 dia képpel, térképpel,
szöveggel, hanggal, animációval)
Házi
dolgozat I.:
- beadási határidő: 2024. december 15.
- terjedelem: 1-1,5 A4-es oldal kézzel írva
(olvashatóan) vagy egy termékismertető-címke
készítése
- téma:
a, termékismertető, címke készítése
valós vagy kitalált termékről (képekkel,
ábrákkal, különböző
karakter- és
bekezdésformázásokkal, szimbólumokkal)
b, Az online ügyintézés a XXI. században
Házi
dolgozat II.:
- beadási határidő: 2025. május 02.
- terjedelem: 1-1,5 A4-es oldal kézzel írva
(olvashatóan) vagy egy kép manipulálása
(új rétegek, háttér
változtatása)
-
téma:
a, A Google Classroom bemutatása
b, GIMP képszerkesztő használata (egy kép
átalakítása)
Házi
dolgozat I.:
- beadási határidő: 2024. december 15.
- terjedelem: 1-1,5 A4-es oldal kézzel írva
(olvashatóan)
a, Az ENIAC
b, Saját levélpapír készítése
(sablon, élőfej, élőláb, vízjel..)
Házi
dolgozat II.:
- beadási határidő: 2025. május 02.
- terjedelem: 1-1,5
A4-es oldal kézzel írva
(olvashatóan)
-
téma:
a, Hogyan védem az adataimat? (Önálló
fogalmazást kérek!)
b,
A környezet tárgyaira, akadályokra
reagáló robot programozása
Házi
dolgozat I.:
- beadási határidő: 2024. december 15.
- terjedelem: 1-1,5 A4-es oldal kézzel írva
(olvashatóan) vagy egy videó
készítése, vágása
a,
Chatbot
b, Életem filmje (minimum 10 képelp, 2 hanggal,
feliratokkal)
Házi
dolgozat II.:
- beadási határidő: 2025. május 02.
- terjedelem: 1-1,5 A4-es oldal kézzel írva
(olvashatóan) vagy egy PowerPoint
készítése
-
téma:
a, Ügyfélkapu
b, PowerPoint készítése a Neumann-elvekről
(minimum 10 képpel, szöveggel, hanggal,
animációval)
Vázlat
Év
eleji szervezési feladatok, robotika,
algoritmizálás, programozás 12 óra
Számítógép-használati
rend 5. oldal
1.
A
teremben csak engedéllyel tartózkodhatok!
2.
Az
informatikai eszközöket rendeltetésszerűen
használom!
3.
Ha
veszélyt észlelek azonnal jelentem tanáraimnak!
4.
Csak
engedélyezett weblapot böngészhetek!
5.
A
teremben nem étkezhetek!
6.
Vigyázok
a rendre és tisztaságra!
7.
Amikor
elhagyom a termet, rendben hagyom el a helyem! (szék,
billentyűzet, egér,
egyéb)
Robotika alapfogalmak
megismerése, közös
összegyűjtése és rendszerezése 7-8. oldal
A robot
egy elektromechanikai szerkezet, amely előzetes programozás
alapján képes
különböző feladatok végrehajtására.
Robotgenerációk:
- első:
1960-as évek, a robotok elsősorban
mozgatással kapcsolatos feladatok megoldására
voltak alkalmasak
-
második: 1970-es évek, robotok már
érzékelőkkel vizsgálták a
környezetüket
-
harmadik: itt jelennek meg a mesterséges intelligencia első
elemei
A
robotok szélesebb körben kerülnek használatra.
Méretük különböző.
Készítsünk
algoritmust! 9-10. oldal
Algoritmus:
valamely feladat meghatározott sorrendben való
végrehajtása, a feladat
megoldásához szükséges elemi
utasítások sorozata. Gyakran folyamatábrán
ábrázolják.
Szekvencia:
a sorban egymás után való utasítások
végrehajtása
Algoritmus
szerkezeti részei:
-
lineális (egyenes vonalú)
-
elágazó (választani lehet)
-
ciklusos (több alkalommal végrehajtódik)
Ismerkedés a
blokkprogramozási
környezettel 11-14. oldal
Scratch
programozás: Ez egy kifejezetten gyerekek számára
kifejlesztett felület, aminek
segítségével könnyen
elsajátítható a programozás alapja.
Felépítése:
-
blokkterület
-
programozási terület (munkaterület,
kódterület)
-
végrehajtási terület
A
programozás lépései:
-
algoritmus létrehozása, kódolás (az
algoritmus átfogalmazása programozási
nyelvre)
-
futtatás, tesztelés
-
elemzés
-
hibajavítás, továbbfejlesztés
A virtuális robot
vezérlése
blokkprogramozási környezetben 15-16. oldal
Kódolás:
az algoritmus átfogalmazása programozási nyelvre.
A kódolás eredménye a
programozási nyelven megfogalmazott program, ami egy
összetett folyamat.
Paraméter:
a blokk belsejébe beírt szám vagy szöveg
A robot
irányítása utasítások
segítségével 19-20. oldal
Ciklus:
több alkalommal végrehajtódik, ugyanazok az
utasítások ismétlődnek. Léteznek
számlálós, végtelen és
feltételes ciklusok.
A fal
érzékelése 21-22. oldal
A
lépésenkénti finomítás azt jelenti,
hogy a megoldandó feladatot részfeladatokra
bontják úgy, hogy önmagukban megoldhatók
legyenek. A lépésenkénti finomítás
elvének az előnye, hogy a program fejlesztése viszonylag
könnyű, és az
esetlegesen jelentkező hibák könnyen
kijavíthatók, mert gyorsan kideríthető,
hogy a hiba melyik programrészben van.
Programozzunk micro:biteket!
Animációk
készítése 25-28. oldal
Micro:bit
egy kisméretű, programozható panel,
beépített szenzorokkal,
https://makecode.microbit.org/ oldalról futtatható.
Blokkprogramozási
környezetben is programozható, animációk is
létrehozhatók vele.
Programozzunk micro:biteket!
Használjuk
az érzékelőket 29-30. oldal
Adatok
(szám, szöveg) változókban
tárolhatók. Változó: a program
végrehajtása során
tartalma változhat, módosulhat
Programozzunk micro:biteket!
Játék
készítése 31-34. oldal
Elágazásnál
egy utasítás végrehajtása
feltételhez kötött. Fajtái:
-
egyirányú elágazás
-
kétirányú elágazás
Bemutatókészítés,
multimédiás elemek
készítése 12 óra
Első bemutatónk 35-37.
oldal
A Microsoft PowerPoint egy
számítógépes prezentáció
(bemutató) készítő program. Kiterjesztése
lehet ppt, pps. A dia a bemutató
alapeleme, amely tartalmazhat például képet.
Képek kiterjesztés lehet bmp,
jpeg, gif, png.
A képeket
kísérő szövegek 38-41. oldal
A
bemutató diáin a képek mellett rövidebb
szövegek is szerepelhetnek. Fontos,
hogy tömör, lényeges és jól
látható legyen a szöveg (megfelelő szín,
méret,
háttér).
Rajzok a bemutatóban
42-43. oldal
A diákon
szerepelhetnek
különféle rajzok és alakzatok
(például kör, háromszög,
négyszög, vonal) is. Az
alakzatok minőségromlás nélkül
nagyíthatóak.
Pixelgrafikus(v.
rasztergrafikus, v, bittérképes) kép nem
nagyítható minőségromlás
nélkül.
Formátumok: bmp, jpg, png, tif, gif
Vektorgrafikus kép:
végtelenségig nagyítható.
Formátumok: ai, cdr, svg
Animációk
47-48. oldal
Animáció
- életre keltés, élettelen tárgyak
mozgásba lendülnek, életre kelnek. Képeket
és szövegeket is lehet animálni.
Fajtái:
megjelenés, kiemelés, eltűnés, mozgásvonalak
Bemutatók
fényképrészletekkel 51-53.
oldal
Körülvágással
megszabadulhatunk a kép szélein lévő felesleges
részektől. Lehetőség van a
képek alakzatra vágására,
szétvágására,
átlátszóság
beállítására.
Bemutató
készítése saját fotókból 57.
oldal
A
bemutató diáira saját fényképeinket
is beszúrhatjuk. Lehetőség van a fényképek
javítására, a képkorrekcióra.
Animációk:
mozgásvonalak 58-62. oldal
Lehetőség
van arra, hogy az alakzatokat, fényképeket,
szövegeket különböző mozgásvonalak
mentén áthelyezzük a dián.
E-világ és
online kommunikáció 8 óra
Információs
társadalom 63-64. oldal
-
hálózat: több eszköz
összekapcsolása kommunikáció
céljából
-
hálózat célja: erőforrások
megosztása, takarékosság, gyors és
széleskörű
kommunikáció, párhuzamos
hozzáférés
-
kiterjedés szerinti csoportosítás:
a, LAN –
helyi
b, MAN –
városi
c, WAN –
világméretű (internet)
Az
internet használatához böngészőprogramra van
szükség: például Microsoft Edge,
Google Chrome, Mozilla Firefox
Keresés a
világhálón 65-66. oldal
-
keresőrendszer alatt az informatikában olyan webes felületű
vagy szoftveres szolgáltatást értenek, ami
multimédiás tartalmak vagy
adatbázisok rendelkezésére
bocsátását nyújtja.
-
keresőszó a megjelenítendő tartalom neve, ami szó
vagy
összetett nyelvi kifejezés lehet
-
kereső lehet:
a,
kulcsszavas: a
felhasználó
begépeli a kulcsszót majd a rendszer megjeleníti
azokat a találatokat, amelyek
a kulcsszóhoz kapcsolódnak. Ilyen kereső
például a Google
b,
tematikus: témakörök szerinti keresés,
amelyet egyre jobban lehet szűkíteni. Ilyen
például a lap.hu
Keresés a
világhálón 66-67. oldal
Az
internet segítségével könnyen lehet
képeket, online térképeket keresni vagy
útvonalat tervezni. Fontos a szerzői jogok tiszteletben
tartása. Creative
commons licensz: ingyenesen használható, de fel kell
tűntetni a készítőt.
Kereskedelmi vagy más licensz: származhat ingyenes
webhelyről vagy fizetéshez
kötött webhelyről.
A virtuális
személyiség 69-70. oldal
Regisztrációhoz
(pl. email, redmenta, online játék)
különböző adatokat kell megadni magunkról:
pl. név, életkor.
Nyilvános
adat: más számára is elérhető pl.
szervezeti felépítés
Személyes
adat: olyan adat, amellyel be lehet azonosítani a tulajdonost
pl. név,
útlevélszám
Fontos,
hogy profilunkat erős jelszóval védjük
(számjegy, nagy- és kisbetű is szerepeljen
benne, ne lehessen kitalálni), jelszavunkat ne adjuk ki senkinek.
Digitális
lábnyom fogalma azokra a jelekre, nyomokra vonatkozik, amelyek a
felhasználó
online jelenléte után maradnak, és amelyekből
következtetni lehet a
tevékenységére. Az internet nem felejt.
Online
kommunikáció 71-72. oldal
-online
kommunikáció például
az email, a videókonferencia vagy a chat
- email: elektronikus
levelezés
- szolgáltató
pl. gmail,
freemail, itt is fontos az erős jelszó
- postafiók
részei: bejövő
levelek, elküldött levelek, piszkozatok, spam, kuka
- levél részei:
levélfej
(címzett, másolatot kap, tárgy, melléklet
– a feladó rejtett), levéltest
(megszólítás, levél szövege,
elköszönés), egyéb (prioritás,
olvasás
visszaigazolása, elvetés, küldés,
mentés piszkozatként
- hibák: rossz
címzett, túl
nagy a csatolmány mérete
-
levelezés etikettje: Ügyeljünk a következőkre:
a)
Pontosan
címzés
b)
Levél
tárgyának feltüntetése
c)
Udvarias
megszólítás
d)
Tömör
legyen
e)
Befejezésül
elköszönés
f)
Rendszeres
postafiók ellenőrzés.
g)
Minél
gyorsabb válasz
Közösségi
oldalak, chat 73-74. oldal
A
közösségi oldalon meg lehet keresni az
ismerősöket és kapcsolatot lehet tartani
velük. Megoszthatóak a kedvenc oldalak, gondolatok,
események, fotók. Közösségi
oldalak: Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram
Felhőszolgáltatások
75-76. oldal
Léteznek
olyan weboldalak, amelyek ingyenesen különböző
méretű tárhelyet biztosítanak a
felhasználóknak. Ilyen például a Google
Drive, Microsoft OneDrive, Dropbox.
Előnye, hogy a fájlokhoz bármikor hozzá lehet
férni.
Chat:
online beszélgetés. Szabályok: csak
ismerősökkel, jól átgondolni, mit osztunk
meg, trágár szavak és sértegetés
nélkül, köszönés és
visszajelzés is fontos
A
digitális eszközök használata, év
végi ismétlés 4 óra
A
számítógépek és főbb
alkatrészeik
79-81. oldal
Hardver-
a számítógép kézzel fogható
részei: pl. processzor, kábel. A
számítógép
alapvető részei: alapgép vagy gépház,
monitor, billentyűzet és az egér. Az
alapgéphez csatlakozhatnak még további
egységek, melyek a következőképpen
csoportosíthatók:
-
Bemeneti egységek - az adatok
számítógépbe történő
bevitelére szolgálnak, pl:
billentyűzet, egér, szkenner, kamera, mikrofon…
-
Kimeneti egységek - olyan egységek, melyek az adatok
számítógépből való
kivitelére szolgálnak, pl: monitor, nyomtató,
projektor, hangfal
- Be- és
kimeneti egységek - ezek olyan egységek, melyek egyszerre
szolgálnak az adatok
be- és kimenetére, pl: floppy meghajtó, DVD
író, pendrive.
A
gépházban található: alaplap, merevlemez
(winchester), CD/DVD meghajtó,
tápegység, adatkábelek. Az alaplapon helyezkedik
el a központi egység (CPU),
melyet a processzor és a memória alkot. A processzor
feladata a számítások
végzése és a
számítógép többi
részének vezérlése. Fontos jellemzője az
órajel,
mely a gyorsaságra utal. Ma már ezt GHz-ben (gigahertz)
adjuk meg (pl.: 2,8
GHz=2milliárd 800 millió művelet/s). A programok
és az adatok munkaközbeni
tárolására szolgál.
Memóriatípusok: ROM: Read Only Memory- Ez csak
olvasható
memória. Tartalmát a gyártáskor
beleégetik, mely nem módosítható.
Bekapcsoláskor is rendelkezésre áll, a gép
innen veszi az indításhoz szükséges
információkat. RAM: Radom Access Memory- Véletlen
elérésű memória. Írható és
olvasható, vagyis tartalmát a PC le tudja kérdezni
és meg tudja változtatni.
Itt futnak a programok.
Háttértárak
nagy mennyiségű adatot képes tárolni, és
azokat a számítógép kikapcsolása
után
is megőrzi. pl: SSD, memóriakártya
Programok,
operációs rendszerek, fájlok
és mappák 82-84. oldal
Szoftver-
a számítógép kézzel nem
megfogható részei pl: operációs rendszer,
rajzprogram.
A szoftver működteti a hardvert. Az operációs
rendszer a számítógépet
elindító
és működtető program. Lehet szöveges-karakteres (DOS)
vagy grafikus (Windows).
lehet nyílt vagy zárt forráskódú.
Operációs rendszer feladatai:
- kezeli
a hardver egységeket
-
működteti a programokat
- kezeli
és tárolja az adatokat
-
kapcsolatot tart a felhasználóval
Az
informatikában adatállománynak vagy fájlnak
nevezzük a logikailag összefüggő
adatok halmazát, tömbjét. Tárolásuk
bármilyen adathordozón
történhet. inden
állomány rendelkezik
azonosítóval, mely alapján
megkülönböztetjük őket. Ez az
azonosító egy névből,
egy kiterjesztésből
és a kettőt
elválasztó karakterből (pont) áll.
Célszerű, ha egy mappában hasonló típusú fájlok vannak (például fényképek).
Év
eleji szervezési feladatok, Szövegszerkesztés 12
óra
Ismétlés
5-6. oldal
Digitális:
leírható véges sok
számmal. A digitális eszközök
elterjedése megváltoztatta a mindennapokat.
Szöveg
bevitele 7-8. oldal
Szöveg
bevitelére alkalmas a Windows operációs
rendszerben található Jegyzettömb. A
fájl kiterjesztése txt.
-
mentés a Fájl-Mentés
-
nagybetű Shift vagy Caps Lock
-
szóköz Space
-
törlés Backspace jobbról balra, Delete balról
jobbra
-
új
bekezdés Enter
-
szöveg eleje Home
-
szöveg vége End
Másolás
és mozgatás. Keresés és csere
9-10. oldal
-
másolás: kijelölés Szerkesztés
Másolás vagy CTRL C
-
beillesztés: Szerkesztés Beillesztés
vagy CTRL V
-
kivágás: Szerkesztés Kivágás
vagy CTRL X
-
keresés: Szerkesztés Keresés
vagy CTRL F
-
csere: Szerkesztés Csere
vagy CTRL H
-
teljes szöveg kijelölése CTRL A
A
betű- és bekezdésformázás alapjai 11-12.
oldal
Jegyzettömbnél
változatosabb formázást biztosít a
Microsoft Word.
Betűformázás
13-14. oldal
Bizonyos
tulajdonságokkal minden egyes karakter (betű, szám,
írásjel, speciális jel, szimbólum)
külön-külön felruházható.
Választani lehet betűtípust, betűstílust,
méretet,
színt, pozíciót.
Bekezdésformázás
15-16. oldal
Bekezdésformátum:
igazítás (balra, jobbra, középre,
sorkizárt), behúzás (távolság a
margótól),
térköz-sorköz (sorok közötti
távolság)
Felsorolás,
számozás, szegély 17-18. oldal
Felsorolásnál
a listaelemek elé ugyanaz a szimbólum,
számozás esetén ábécé rendben
betű vagy
szám kerül növekvő sorrendben. Lehetőség van
szegélyek használatára is, amelyet
szavakra, bekezdésre vagy teljes oldalra is alkalmazhatunk.
További
példák a betű- és
bekezdésformázásra, Oldalformázás
19-22. oldal
Inverz
szöveg: sötét alapon világos betű
Süllyesztés,
emelés:
Iniciálé: díszes kezdőbetű
Oldalformázási lehetőségek: szegélyek, margók, tájolás
Képek
beillesztése 23-24. oldal
Lehetőség
van, hogy a Wordbe képeket szúrjunk be. A képeket
átméretezhetjük, megfelelő
helyre igazíthatjuk.
Képek
beillesztése, gyakorlás 25-28. oldal
A képeket forgathatjuk, módosíthatjuk a színeket, szegélyt adhatunk hozzá. Változtatható a fényerő, az áttetszőség, művészi effektusok adhatóak hozzá. Megváltoztatható az oldal színe, mérete, tájolása, a margók nagysága.
Az
e-világ és az online kommunikáció 3
óra
Elektronikus
ügyintézés 29-30. oldal
Egyre
több hivatalos ügyet lehet interneten is elintézni
(például adóbevallás) és
lehetőség van arra, hogy az ügyintézésekhez
online időpontot foglaljunk
(például diákigazolvány
igénylés). Lehetőség van ügyfélkapu
azonosítással
lekérdezni a betegéletutat. Egyre elterjedtebb az online
bankolás, az
internetes vásárlás, az online
jegyvásárlás.
Az
e-világ és az oktatás 31-32. oldal
Az
oktatásban is egyre nagyobb szerep jut az internetnek. Sok
feladatbank,
interaktív feladat, szemléltetőanyag (kép,
videó) elérhető az interneten,
megjelentek és elterjedtek a digitális tantermek
és az elektronikus napló.
Internetes
keresés, online kommunikáció
33-34. oldal
-
keresőszó: a megjelenítendő tartalom neve, ami szó
vagy összetett nyelvi
kifejezés lehet
-
kereső lehet:
a,
kulcsszavas: a felhasználó begépeli a
kulcsszót majd a rendszer megjeleníti
azokat a találatokat, amelyek a kulcsszóhoz
kapcsolódnak. Ilyen kereső például
a Google
b,
tematikus: témakörök szerinti keresés, amelyet
egyre jobban lehet szűkíteni.
Ilyen például a lap.hu
Általában
kulcsszó alapján keresünk képeket. A
kép alapú keresés ennek a fordítottja: itt
a kép a kiindulópont, és a találat is egy
kép.
Robotika,
algoritmizálás, programozás 13 óra
Ismétlés.
Programozzunk micro:biteket! 35.
oldal
A
micro:bit egy kisméretű, programozható panel,
beépített szenzorokkal. Az
eszközt egyszerűen használható, grafikus blokknyelv
segítségével is
programozhatjuk.
Programozzunk
micro:biteket! – LED-kijelző
használata 36-40. oldal
A
micro:bit LED kijelzőjének pontjait egy speciális
kordináta-rendszer alapján
lehet azonosítani.
Programozzunk
micro:biteket! – Összetett
feltételek, logikai műveletek használata 41-43. oldal
Elágazásokkal
az utasítások feltételhez köthetőek.
ÉS
logikai művelet: eredmény (kimenet) akkor igaz, ha mindegyik
bemeneti állítás
igaz
VAGY
logikai művelet: eredmény (kimenet) akkor igaz, ha valamelyik
bemeneti állítás
igaz
NEM
(tagadás) művelet kimenete akkor igaz, ha a bemeneti
állítás hamis
Programozzunk
micro:biteket! – Sprite
használata 44-46. oldal
Sprite-manó:
olyan pont, amelynek van iránya és adott irányba
el tud mozdulni megadott
lépésnyit
Ismerkedés
valódi robotokkal 47-51. oldal
Lego
Mindstorms
EV3 robotkészlet érzékelői például:
-
színérzékelő
-
ütközésérzékelő
-
ultrahangos távolságérzékelő
-
infravörös érzékelő
Lego
Mindstorms EV3 robotkészlet
irányítóközpontja EV3 tégla. Program
készítéséhez
használható EV3 Classroom szoftver vagy az interneten
elérhető Macecode
Mindstorms felület. A programot USB-kábellel vagy
wifi/Bluetooth kapcsolat
segítségével lehet feltölteni
Ismerkedés
valódi robotokkal II. 52-53.
oldal
Léteznek
micro:bitekre épülő
robotok is, kiegészítők segítségével
lehetőség van robot építésére.
Robotjármű
mozgatása adott útvonalon 54-60.
oldal
Lehetőség
van a robotok
haladási irányának
beállítására
Multimédiás
elemek készítése 4 óra
Fényképek,
hangok és videók 61-64. oldal
A
multimédia olyan információs tartalom vagy
feldolgozási rendszer, amely
többféle csatornát is használ (szöveg,
hang, kép, animáció, videó,
interaktivitás) a felhasználók
tájékoztatására vagy
szórakoztatására.
A
képek többsége már digitális
kép, mobiltelefonnal vagy digitális
fényképezőgéppel
készül. Képformátumok: jpeg, bmp, png, gif
stb. Mobiltelefonnal lehet hangot
(kiterjesztése lehet: wav, mp3) és videót
(kiterjesztés mp4) is felvenni.
Akvárium
és halak, azaz kijelölések és
színek 65-72. oldal
A
GIMP
egy népszerű és ingyenesen letölthető
képszerkesztő program, amely támogatja a
rétegek kezelését. A képet
különféle feliratokkal is el lehet látni.
Digitális
eszközök használata, év végi
ismétlés 4 óra
Adatok
tárolása 73-76. oldal
Adathordozó
lehet például:
-
pendrive, DVD
-
memóriakártya
-
SSD
A
számítógép az adatokat digitálisan,
számokká alakítva tárolja. Célszerű
a
hasonló témájú fájlt közös
mappába helyezni. Lehetőség van arra, hogy a
fájlokat
a felhőben tároljuk.
Etikus
és egészséges eszközhasználat a
felhőben és a földön 77-80. oldal
Az
internetfüggőség és a
játékfüggőség egyaránt
szenvedélybetegségek, ez
felnőtteket és gyermeket is érint. A
számítógép (mobiltelefon) előtt
töltött
hosszú idő kihathat a fizikai egészségre is
(testtartás, szem stb.)
I.
Szövegszerkesztés
Egy kis
történelem 5-6. oldal
Az első
számológépek a XVII. században
készültek el. A XIX.
században egy angol tudós állt elő a
programozható számítógép
ötletével. Az
első elektronikus számológépek a XX. század
közepén jelentek meg.
Gyakorlófeladatok
7-10.
oldal
·
karakterformázás:
betűstílus, betűtípus, betűméret, betűszín
·
bekezdésformázás:
térköz, behúzás, igazítás
·
oldalformázás:
tájolás margó, hasábok
Táblázatok készítése
11. oldal
Táblázatok
segítségével könnyen lehet az adatokat
áttekinthetővé tenni. Megadhatjuk, hogy
hány sor és oszlop legyen a táblázatban. Az
oszlopok, sorok számát a
későbbiekben változtatni is lehet.
Táblázatok
készítése
12-15. oldal
Megváltoztatható
a táblázat tulajdonsága:
·
sor
magassága
·
oszlop
szélessége
·
szegélyvonal
és háttér színe, mintázata
Lehetőség
van a cellák egyesítésére és a cella
tartalmának igazítására is.
Tabulátorok
alkalmazása
16-19. oldal
A
tabulátor
(TAB) az a billentyű, amelyet lenyomva a kurzor a következő
tabulációs pontra
ugrik. Helyettesítheti az egeret, szövegszerkesztőkben a
bekezdés formázásához
tartozó eszköznek
tekinthető, oszlopszerű
elrendezést lehet vele
elérni. Megváltoztatható a pozíció,
a kitöltés, az igazítás is.
Ábrák
beillesztése 20-21.
oldal
Különféle
alakzatokat (például kör, téglalap,
nyíl) is könnyen be lehet szúrni a
dokumentumokba.
Nagyobb dokumentum
formázása 22-26. oldal
Hosszabb
dokumentumoknál érdemes tartalomjegyzéket
készíteni, oldalszámot beszúrni.
Akkor lesz szép a dokumentum, ha egységes képet
mutat.
A
Stílusok és a
Formátummásoló alkalmazása segíti az
egységes stílus kialakítását.
Lehetőség
van élőfej, élőláb, tartalomjegyzés
és lábjegyzet beszúrására is. Fontos
mások
szerzői jogának tiszteletben tartása.
II. Az e-világ
és az
online kommunikáció
Felhőszolgáltatások,
felhőalkalmazások 27-30. oldal
Az
internet segítségével lehetőség van
kapcsolattartásra, adatok megosztására,
vásárlásra, játékre,
ügyintézésre,
tájékozódára, tanulásra stb.
Az
adatközpontok számítógépes rendszerek
és a hozzájuk kapcsolódó komponensek
elhelyezésére és üzemeltetésére
kialakított létesítmények. Az
adatközpontok
számítógépeire kerülnek a felhőbe
mentett adatok, fájlok is. Fontos, hogy
adatainak ne csak egyetlen helyre (pl. pendrive) mentsük el!
Jó lehetőség a
felhőszolgáltatók adattároló
szolgáltatásának igénybevétele.
Hatékony és
etikus
kommunikáció az interneten 31-34. oldal
A
legtöbb esetben ingyenes online chat könnyen
függőséghez vezethet. Fontos
szerepe van a mindennnapi életben az e-maileknek is.
Lehetőség van arra, hogy
több személynek küldjük el ugyanazt a levelet a
Másolat vagy Titkos másolat
segítségével. Egyre elterjedtebb a
kommentelés, amely sokszor durva stílusú
hozzászólásokként jelenik meg.
Adatvédelem az
interneten
35-38. oldal
Fontos
személyes adataink védelme. Léteznek olyan adatok,
amelyet például
ügyintézéskor, orvosnál, meg kell adnunk
(például név, lakcím, TAJ-szám,
bakkártya szám) és vannak olyanok is, amelyet
senkinek nem szabad megadni
(például bankkártya PIN-kód, e-mail
jelszó). Internetes vásárláskor
szükség van
a bankkártyán szereplő adatokra és a
banktól a mobiltelefonra küldött
megerősítő jelszóra, de csak megbízható
oldalakról vásároljunk! Léteznek olyan
weboldalak, amelyek kinézete és címe alig
tér el például egy bank
weboldalától.
Ezeknek az oldalaknak az a célja, hogy megtudják az
adatainkat.
III.
Algoritmizálás,
programozás, robotika
Ismétlés.
Programozzunk
micro:biteket! 39-40. oldal
A
micro:bit eszközt többféle blokkprogramozási
környezetben is programozhatjuk.
Animáció
szomszédos pontok
fel- és lekapcsolásával 41-44. oldal
Ciklusok
használatával egy kód egyszerűbbé,
rövidebbé válhat.
Egymásba
ágyazott ciklusok
45-46. oldal
Lehetőség
van egymásba ágyazott ciklusok
készítésére. A ciklusváltozó
értékére a
ciklusmagon belül hivatkozhatunk.
Rádiókapcsolat
a
micro:bitek között 47-52. oldal
A micro:bitek képesek
egymással kommunikálni. Két micro:bit
akkor tud egymással kommunikálni, ha azonos
rádiócsoportba tartoznak.
A micro:bit LED-kijelzője
fényerősség érzékelésére is
használható.
Robotika
ismétlés 53-56.
oldal
Vezérlés:
a robot pontosan az általunk kiadott utasítást
hajtja végre, nem vizsgálva a
környezetét. A robotok reagálhatnak a
környezeti jellemzőkre, például az
elhelyezett akadályokra. Robotjármű
blokkprogramozására van lehetőség a
https://vr.vex.com/
oldalon. A robotjármű többféle
érzékelővel rendelkezik. A műszerfalról a
járműre vonatkozó adatokat lehet leolvasni
(például irány, távolság).
Útvonalkövetés
valós
robotok segítségével 57-60. oldal
Kerékkel,
motorral, érzékelőkkel és megfelelő programmal
ellátott robotok egyre több
raktárban, üzemben jelennek meg és
szállítanak árut egy megadott helyre.
IV.
Bemutatókészítés
Ismétlés 61-63.
oldal
Bemutatóknál
nagy felbontású képeket és kevés, de
jól olvasható szöveget használjunk
(animációt csak indokolt esetben).
Animációs
történet
készítése 64-67. oldal
PowerPoint
segítségével animációs
történetek is készíthetők.
A bemutató
vizualitása,
történetmesélése 68-70. oldal
A bemutatókban
egyszerű eszközökkel segíteni lehet a nézőknek
a látottak megértésében
(például
sorrend alkalmazásával, feliratokkal). Célszerű
egységes betűtípust,
betűstílust alkalmazni.
Tantárgyi
prezentáció 71-80.
oldal
Prezentáció
készítés lépései:
·
anyaggyűjtés
·
tervezés,
sorrend megtervezése
·
képek
keresése
·
címdia
készítése
·
fejezetekre
osztás
·
szövegek
begépelése, képek beillesztése
·
egységes
stílus kialakítása
Interaktív
bemutató 81-84.
oldal
Interaktív
jelentése: kétirányú
párbeszéden alapuló, a felhasználó
vagy néző részvételét
igénylő. Akkor interaktív egy bemutató, ha nemcsak
nézzük, hanem be is tudunk
avatkozni a működésébe (például
választhatunk, hogy melyik dia jelenjen meg,
lejátszhatunk egy fájlt stb.).
V. Digitális
eszközök
használata
Ergonomikus
operációs rendszer és ergonomikus szoftverek
85-88. oldal
Fontos,
hogy igényeinknek megfelelő eszközöket, programokat
használjunk. A szoftverergonómia
azt vizsgálja, hogy az egyes alkalmazások mennyire
logikusan és
felhasználóbarát módon vannak
kialakítva. A szoftver ergonómia
felhasználóközpontú: lényege az, hogy
az emberek minél könnyebben
elsajátíthassák az egyes alkalmazások
használatát.
Hardverergonómia
és az
ergonomikus munkahely 89-92. oldal
Az
emberi szervezetet megterheli, ha a
számítógép előtt hosszú
órákon át ülünk. A
terhelést csökkentheti a jól megválasztott
szék, a megfelelő távolságra
felállított monitor, a megfelelő ülési
pozíció. Léteznek már ergonomikus
billentyűzetek, egerek is. Komoly problémát okoz (nyak,
kéz, szem), ha az
okostelefont hosszú órákon át
használjuk.
I.
Algoritmizálás és blokkprogramozás
Ismerkedés
algoritmustervező eszközzel 8-12. oldal
A Flowgorithm
elnevezésű ingyenesen letölthető program neve két
szó, a folyamatábra és az algoritmus
összevonásából jött létre. A
program egy
olyan programozási környezetet biztosít, amiben
folyamatábra formájában
készíthetjük el programjaink algoritmusát. Az
elkészített algoritmust
futtathatjuk egészében vagy
lépésenként, futtatás közben
figyelhetjük a
változók értékeit és
többféle programozási nyelven is
megtekinthetjük a
programkódot.
Ciklusok és
elágazások 13-15. oldal
Lehetőség van
az algoritmus lépésenkénti
végrehajtását választani,
ekkor a léptetés ikon segítségével
lehet blokkról blokkra ugrani.
Típusalgoritmusok
16-17. oldal
A programozási tételek (típusalgoritmusok) olyan algoritmusok, amelyekkel a programírás során gyakran felmerülő problémák egyszerűen megoldhatóak.
Függvények
használata 18-23. oldal
A Flowgorithm
alkalmazásban vannak beépített
függvények, de a
felhasználó is hozhat létre.
Programozzunk
micro:bitet! 24-30. oldal
A
https://makecode.microbit.org oldalon is lehetőség van
függvények létrehozására.
II.
Multimédiás elemek készítése
Ballagási
tablót készítünk 31-36. oldal
Ha mi
szeretnénk ballagási tablót
készíteni, az alábbiakra lenne szükség:
- egy nagy képek
nyomtatását vállaló cég
- egy vektorgrafikus
eszközökkel rendelkező program (pl.: PowerPoint
Alakzatok)
- sok
fénykép (fontos az azonos méretarány, a
megfelelő képkeret,
az egységes háttér)
-
fényképezőgép, telefon, állvány
- program a
retusáláshoz (pl.: GIMP)
- feliratok
Hangfelvétel
készítése és egyszerűbb
utómunkálatai 37-39. oldal
Hangfelvétel
készítéséhez mikrofonra van
szükség (laptopban,
mikrofonban beépítve van, asztali gépeknél
külső mikrofont kell csatlakoztatni).
Az Audacity egy ingyenes audió-szerkesztő program. Gyakori
hangfájl
kiterjesztések az mp3 és a wav.
Egyszerűbb
videószerkesztési műveletek 40-48. oldal
Movie Maker
programmal könnyen lehet saját filmet
készíteni.
Hangot, videót, fényképet kísérő
zenét is be lehet szúrni a filmbe, amelyet
animációval és vizuális effektekkel lehet
színesebbé tenni. Ingyenesen
használható az OpenShot videószerkesztő.
Filmeket
készíteni nemcsak a
számítógépen lehet, hanem a
mobiltelefonon keresztül is különböző app-ok
segítségével. Népszerű videofájl
kiterjesztés az mp4. A streaming egy adatátviteli
technika, amely lehetőséget
kínál videók és hanganyagok folyamatos
továbbítására és
lejátszására.
III.
Táblázatkezelés
A
táblázatkezelés alapfogalmai 49-50. oldal
A
Microsoft Excel a Microsoft által fejlesztett
táblázatkezelő program. A Microsoft Excel alapvető
dokumentuma a munkafüzet. A
munkafüzetek munkalapokra tagolódnak, ezeket pedig
számokkal jelölt sorok és
betűkkel vagy betűkapcsolatokkal jelölt oszlopok tagolják.
A sorok és oszlopok
metszéspontjaiban elhelyezkedő cellák szolgálnak
az adatbevitelre. Aktív az a
cella, ahová az adott pillanatban írni lehet.
Tartománynak nevezzük a cellák
téglalap alakú halmazát.
Táblázat
formázása 53-55. oldal
A
táblázatkezelő alkalmas arra, hogy a cellákat a
szövegszerkesztőhöz hasonlóan formázzák.
Sokféle formázási lehetőség van:
például
kitöltés, szám, betűtípus, szegély,
védelem.
Léteznek
előre elkészített táblázatformátumok
is.
Cellahivatkozások
55-57. oldal
Hivatkozásfajták:
-
relatív pl C3 (a képlet másoláskor a
másolás
irányának megfelelően módosul)
-
abszolút pl. $C$3
-
vegyes pl. $C3 vagy C$3
Lehetséges
más munkalapon lévő cellára hivatkozni. pl:
Munka2!A$1.
Táblázatkezelő
függvények 50-52. oldal, 64-68. oldal, 73-76. oldal
Az
Excelben lévő függvények megkönnyíthetik
a munkát. Különféle
műveleteket lehet velük elvégezni.
-
Matematikai függvények: például SZUM
(összeadás),
GYÖK (gyökvonás), LKO (legnagyobb közös
osztó), LKT (legkisebb közös
többszörös)
-
Dátum és idő függvények:
például MA (adott nap
dátuma), MOST (aktuális dátum és idő)
-
Statisztikai: például ÁTLAG (átlag
számítása), MAX
(legnagyobb szám megkeresése)
-
Logikai: például HA (feltétel
teljesülése)
-
Pénzügyi: például HOZAM
(értékpapír hozama)
-
Szöveg: például AZONOS (két részlet
összehasonlítása), HELYETTE (szövegrész
kicserélése)
-
Keresési: például KERES (adott érték
megkeresése)
Diagramkészítés
58-63. oldal
Az
adatok grafikus megjelenítésére szolgálnak
a
diagramok. Fajtái például: kör, oszlop,
vonal, sáv, pont, sugár, vízesés.
Diagram készítés lépései: adatok
felvitele, kijelölése, diagram kiválasztása,
beszúrása, formázása,
címadás. Az elkészült diagramok tovább
formázhatók
(például meg lehet változtatni az oszlop
színét).
Számformátumok
68-72. oldal
A
táblázatkezelő programok a számokat
egyféleképpen
tárolják, de többféleképpen
(például törtként,
százalékként, dátumként,
pénznemként) tudják megjeleníteni.
Adatbázisok
Microsoft
Access a Microsoft által fejlesztett
adatbázis-kezelő rendszer. Az Access lehetővé teszi
táblák, lekérdezések,
űrlapok és jelentések
készítését. A Microsoft Access
segítségével létre lehet
hozni egy adatbázist, megfelelő táblákkal,
kapcsolatokkal.
IV. Az e-világ és az online
kommunikáció
Az
információ értéke 77-80. oldal
Információ:
hasznos, értelmezhető
új ismeret, adat. Bizonyos információk
könnyen megszerezhetők az internetről.
Sokan sokféle okból gyűjtenek adatokat:
- kereskedelmi
célú adatgyűjtés,
vásárlási szokások megfigyelése
-
bűnmegelőzési célú adatgyűjtés
-
adathalászat: a támadók hamis
üzenetekkel ráveszik a felhasználót
érzékeny adatok megadására
- telemetria: nagy
távolságú
adattovábbítást, távoli
méréseket és vezérlést
lehetővé tévő rendszer
Adataink
védelme fontos feladat.
Az
információ ára 81-83. oldal
A bit (jele b) az
információ alapegysége,
lehetséges értékei a 0 és az 1. Egybitnyi
információt képvisel a kettes
számrendszer egy-egy számjegye.
1 byte (jele B) 8
bit. Egy byte-on
a kettes számrendszerben256 (28) féle
számértéket lehet tárolni.
1 kilobyte (jele kB)
1000 byte
1 megabyte (jele MB)
1000 kilobyte
1 gigabyte (jele GB)
1000 megabyte.
A
különféle eszközök egyre nagyobb
méretű adatok tárolására alkalmasak (pl. 1
pendrive-ra 64 GB adat is rámenthető)
Mindennapok az
információs társadalomban 84-87. oldal
Ügyfélkapu:
2005-ben létrehozott
elektronikus ügyfél-azonosító rendszer, amely
lehetővé teszi a személyes
megjelenés nélküli elektronikus
ügyintézést (pl. adóbevallás
beadása).
Pénzügyeinket
is gyakran az
interneten intézzük (internetbankos
átutalások, vásárlások a
webshopokban).
Interneten lehet állás, kiadó lakást
keresni, szállást foglalni. Az interneten
megtalálható menetrendek, térképek
segítik megtervezni az utazásunkat.
Valós ember
– virtuális személyiség, a virtuális
világ és hatása az
egészségünkre 88-94. oldal
Virtuális
jelentése: látszólagos,
nem valós
Léteznek olyan
számítógépes
játékok, ahol valós pénzből lehet venni a
virtuális szereplőknek eszközöket
Egyre több időt
töltenek asz
emberek a virtuális világban, sokfajta hatás
éri őket.
Az influenszer
kifejezés olyan
személyekre utal, akik nagy követői bázissal
rendelkeznek az online térben, és
képesek befolyásolni a követőik
véleményét, vásárlási
szokásait vagy életmódját
Az emberek az
interneten nem
mindig a valóságot láttatják
magukról (például retusált
kényképek, filterek,
megszerkesztett háttér….). Sokan egy
hozzászólásban olyan módon
nyilvánulnak
meg, amit a valóságban nem tennének meg.
Az
információ évezredei 95-98. oldal
Számítógépek
története:
- első ismert
számolóeszköz az abakusz
- mechanikus
számológépek:
Schickard, Blaise Pascal, Leibniz, Thomas de Colmar
- Charless Babbage
terve a
programozható számológép
- ENIAC első
elektronikusan működő
számítógép
-- Neumann-elvek:
teljesen
elektronikus működés, kettes számrendszer
használata, belső memória használata,
tárolt program elve, soros
utasítás-végrehajtás, univerzális
felhasználhatóság,
programozhatóság, megfelelő szerkezet (Szerkezet: öt
funkcionális egység
(aritmetikai egység, központi vezérlőegység,
memóriák, bemeneti és kimeneti
egységek)
Számítógép
generációk:
- első 1943-1958
között
elektroncső
- második
1958-1965 között
tranzisztor
- harmadik 1965-1972
között
integrált áramkör
- negyedik 1972-1990
mikroprocesszor
- ötödik
1991-től programozható
áramkörök
Új
kihívások: környezetterhelés,
egészségkárosodás, mesterséges
intelligencia, technológiai korlátok
V. A digitális
eszközök használata
Séta a
földi hálózatokban és a felhőben 99-101. oldal
A
kliens olyan
számítógép, amely hozzáfér
egy szolgáltatáshoz,
amelyet egy
számítógép-hálózathoz
tartozó másik gép nyújt.
A
kiszolgáló-szerver
egy
olyan számítógép, amely biztosítja
más gépek számára a rajta tárolt
adatok
felhasználását, a hardver erőforrásainak
(például nyomtató)
kihasználását,
illetve más szolgáltatások
elérését.
A
felhőszolgáltatások esetén adatainkat a
szolgáltató szervereire töltjük fel,
programjainkat, weboldalainkat az ilyen gépeken futtatjuk.
Két-
vagy többfaktoros azonosítás: a
felhasználónév és jelszó mellett
még egy
azonosítás kell (pl. netbanknál sms)
Képek
és térképek 102-105. oldal
A
tömörített fájlok kevesebb helyet foglalnak,
és gyorsabban továbbíthatók.
Veszteségmentes
tömörítés: pontosan
visszaállítható az eredeti jelsorozat
Veszteséges
tömörítés: hatékonyabb, de pontosan nem
állítható vissza az eredeti jelsorozat
Tömörítő
programok: ARJ, WinRar,
WinZip
Digitális
térképek: egy felhőalkalmazás, folyamatosan
frissíti a tárolt adatokat (pl. Google
Maps)
Honlap
készítése
A weblap (weboldal)
egy olyan számítógépes dokumentum, mely
megfelel a World Wide Web számára, és alkalmas
arra, hogy egy böngésző
megjelenítse. A honlap (más néven "kezdőlap")
pedig az adott
webhelyen található weboldalak közül az elsőt
jelöli. A weblapokat a
webcímükkel vagy más néven URL-jükkel
azonosítjuk. Nvu-KompoZer: honlap
készítéséhez használható
ingyenes program. Az első oldal neve index.html. A
weblap szerkesztéshez nagyon fontos, hogy legyen egy olyan
program, amelynek segítségével
lehet majd feltölteni ftp hozzáférésen
keresztül a kész weblapot. Ilyen program
pl. a Total Commander.