Házi dolgozat I.:
- beadási határidõ: 2024. december 15.
- terjedelem: 2 A4-es oldal vagy plakát
készítése
- téma:
a, Plakát készítése a lakóhely
közintézményeirõl,
mûködésérõl
b, Egy elképzelt család bevételeinek
és kiadásainak megtervezése, elemzése (1
oldal a bevétel-kiadás, 1 oldal elemzés)
Házi dolgozat II.:
- beadási határidõ: 2025. május 02.
- terjedelem: 1,5-2 A4-es oldal kézzel írva
(olvashatóan) vagy plakát készítése
- téma:
a, Tabló készítése az Európai
Parlamentrõl és
mûködésérõl
b, Néhány valós fogyasztóvédelmi
eset bemutatása (cikkek, internetes megjelenések
és az esetek következményei)
I. A család
A
család fogalma és funkciói 6-7. oldal
A család
emberi közösség, a társadalmi
együttélés legkisebb egysége, amelynek
tagjait
házassági, leszármazási
vagy örökbefogadási kapcsolat köti össze.
Polgári
házasság: egy férfi és egy nõ
szabadon,
anyakönyvvezetõ elõtt is kinyilvánítva
döntést hoz arról, hogy életüket
közösen folytatják. Létezik
élettársi
kapcsolat is.
A család
funkciói: érzelmi, biológiai, gazdasági,
gondoskodó, nevelõ.
Családi
szocializáció 8. oldal
A szocializáció
az a folyamat, melyben az ember
csecsemõkorától felnõttkoráig
elsajátítja a társadalmi normákat és
értékeket,
megtanulja a társadalmi szerepekben elvárt
viselkedéseket. A család az elsõ és
legfontosabb szocializációs közeg.
Hagyományostól
eltérõ családmodellek: egyszülõs
család,
mozaikcsalád.
Gyermekvállalás
9-10. oldal
Magyarország
népessége kb. 9,7 millió fõ, 1981
óta
folyamatosan csökken. Az állam különféle
kedvezményekkel igyekszik elõsegíteni a
gyermekvállalást.
Családtörténet
11-12. oldal
A
családtörténettel való foglalkozás
segíthet feltárni a családban követett
szokásokat és megérteni a család jelenlegi
társadalmi, gazdasági helyzetét. A
családfák a család életének
tényeit rögzítik, a családi
történetek pedig egy
családtag érzéseit, választásait
segítenek megértetni az utódokkal.
II. A család
gazdálkodása és pénzügyei
Családi
gazdálkodás 14-15. oldal
A háztartás
alapvetõ jellemzõje, hogy
tagjai a rendelkezésre álló pénzbõl
közösen gazdálkodnak, s a pénz
elköltésérõl
közösen döntenek. A családban
elérhetõ
rendszeres jövedelem nagysága befolyásolja
legalapvetõbben a háztartás
gazdálkodását.
Családi
költségvetés 16-17. oldal
A
költségvetés a bevételek és
kiadások rendszere.
Bevétel:
munkabér, nyugdíj, juttatások pl. családi
pótlék, nyeremény, örökség,
tulajdonból származó bevétel
Kiadás:
élelem, ruházkodás, lakás
fenntartása, szórakozás, háztartási
gépek
Cél: a bevétel
magasabb legyen, mint a
kiadás, ekkor többlet keletkezik. Ha a kiadás
magasabb, mint a bevétek, akkor a
háztartások hitelt vesznek fel. Ha a bevétel
megegyezik a kiadással: a
költségvetés egyensúlyban van.
Megtakarítás,
takarékosság 18-20. oldal
Ha
a bevétel összege meghaladja a kiadásokét, s
a megspórolt pénzt félreteszik,
akkor megtakarításról beszélhetünk. A
megtakarítási lehetõségeknek számos
típusa létezik, érdemes mérlegelni a
hozamot, a kockázatot és az idõtávot.
Megtakarításainkat
különbözõ módon befektethetjük:
állampapír, lekötött bankbetét,
önkéntes
nyugdíjpénztár, részvény. Magasabb
hozam általában kockázatosabb befektetéssel
érhetõ el.
III.
Településünk, lakóhelyünk
megismerése
Településünk,
lakóhelyünk alapvetõ jellemzõi 22-23. oldal
Magyarország
régiókból, a régiók
vármegyékbõl, a vármegyék
járásokból, a járások pedig
településekbõl állnak. A
települések az ember tartós
megtelepedésére alkalmas helyek.
Településkategóriák:
fõváros, megyei jogú város, város,
nagyközség, község.
Lakóhelyünk
történelme, kulturális értékei 24-25.
oldal
A falvak, városok
történelmét
tájházak, helytörténeti
gyûjtemények õrzik.
Fontos és
szép feladat a népszokások,
népmûvészet megõrzése,
továbbadása.
Helyi
önkormányzatok, mindennapi ügyintézés
lakóhelyünkön 26-27. oldal
Magyarországon kb.
3200 településen
helyi önkormányzatok irányítják a
helyi közösség életét. A
települési
önkormányzat élén a polgármester vagy
fõpolgármester áll, akinek a feladata a
település irányítása, a
döntések elõkészítése és
végrehajtása. Helyettese az
alpolgármester. Az önkormányzati
képviselõ-testület alkotja a helyi
rendeleteket, veti ki a helyi adókat, és felügyeli a
település vagyonát. Az
önkormányzat feladata sokrétû
(engedélyek
kiadása, óvoda fenntartása,
tömegközlekedés megszervezése,
közvilágítás biztosítása). A
jegyzõ a
polgármesteri hivatalt vezeti. Önkormányzati
választásokat ötévente tartanak.
A
település, lakóhely fejlesztésének
lehetõségei 28-29. oldal
Ha egy
település fejlõdik, akkor meg tudja tartani a
lakosságát és új
beköltözõk
számára is népszerûvé válhat.
IV. Nemzet,
nemzetiség; a haza iránti
kötelezettségek
Nemzet
és nemzeti identitás 32-33. oldal
A nemzet
történelmileg kialakult, tartós emberi
közösség, amelyet a közös nyelv,
közös
terület, közös gazdaság és kultúra
tart össze. A magyar nyelvet kb. 14 millió
ember beszéli a világon. Nemzeti ünnepek:
március 15, október 23. Állami ünnep:
augusztus 20.
Kulturális
örökségünk, országimázs 34-35. oldal
Országimázs:
egy összetett kép, amely a
külföldiekben, illetve a hazai lakosságban alakul ki
egy országról.
Hungarikum: a
magyarság kiemelkedõ
teljesítményei (kulturális és
természeti kincsek, termékeket, ételeket,
életmûveket stb.
Magyarország nyolc
UNESCO világörökségi
helyszínnel rendelkezik (pl. budai Várnegyed,
Hortobágyi Nemzeti Park)
Nemzetiségek
és nemzetiségi jogok 36-37. oldal
A nemzetiség az
államalkotó nemzethez
képest kisebbségi népcsoport, amely
nyelvében, kultúrájában,
hagyományaiban,
szokásaiban is eltérhet a többségi
nemzettõl.
Hazánkban 13 törvényileg elismert
nemzetiség (például: szerb, román,
német, szlovák) él.
A
határon kívül élõ magyarság
38-40.
oldal
Nemcsak
Magyarország határain belül élnek magyarok,
sokan élnek pl. a szomszédos
államokban is. Sokan kivándoroltak politikai vagy
gazdasági okból, a trianoni
békét követõen is több millió
magyar
került határainkon túlra. Helyzetük
korszakonként és országonként
változó.
Június
4. a Nemzeti Összetartozás Napja.
Honvédelem
41-42. oldal
A Magyar
Honvédség legfontosabb feladata Magyarország
függetlenségének, területi
épségének és határainak a katonai
védelme.
Magyarország 1999 óta tagja a NATO-nak.
Globalizáció
és európaiság 43-44. oldal
Globalizáció
egy világméretû folyamat, az
információk, az áru és a tõke
államhatárokon és földrészeken
átívelõ, gyors
mozgását jelenti.
Magyarország 2004
óta tagja az Európai
Uniónak. Az Unióban megvalósult a
személyek, az áru, a tõke és a
szolgáltatások
szabad áramlása.
V. A magyar állam
alapvetõ intézményei;
az állam szerepe a gazdaságban
Állampolgári
jogok és kötelességek 46-47. oldal
Minden ember jogokkal
és kötelességekkel
rendelkezik. Alapvetõ emberi jogok: jog az élethez,
szabadsághoz, tulajdonhoz,
emberi méltósághoz. Jogforrások:
alkotmány-alaptörvény, törvény,
kormányrendelet, miniszteri rendelet, önkormányzati
rendelet, intézményi
szabályok. Az Alkotmánybíróság
feladata annak vizsgálata, hogy egy jogszabály
nem ellentétes-e az Alaptörvénnyel. A magyar
állampolgárok az Európai Unió
állampolgárai is.
14 éves kor alatt a
gyermek
cselekvõképtelen, 14 és 18 éves kora
között korlátozottan cselekvõképes.
Az ifjúság jogai például az
oktatáshoz
való jog vagy részvétel a DÖK
munkájában, kötelessége, hogy a
képességeinek
megfelelõen tegyen eleget tanulmányi
kötelességének és tartózkodjon a
káros
szerektõl.
Választások
48-49. oldal
Magyarország
szuverén, demokratikus
állam: az emberek beleszólhatnak az õket
érintõ
döntésekbe például a négy
évente tartott országgyûlési
választásokkor. Választási alapelvek:
választójog
általános, egyenlõ, a választások
közvetlenek és titkosak. Magyarország
államformája parlamentáris
köztársaság. Érvényesül a hatalmi
ágak megosztása: a
törvényhozó hatalom az
Országgyûlés, a
végrehajtó a Kormány, az
igazságszolgáltató pedig a
bíróság feladata. A
választópolgárok népszavazásokon
élhetnek a közvetlen demokrácia
eszközével is.
Törvényalkotás
és kormányzás 50-51. oldal
Törvényhozás,
az ország költségvetésének
elfogadása az Országgyûlés feladata. Az
Országgyûlés választja meg a
miniszterelnököt, az
Alkotmánybíróság tagjait és öt
évre a köztársasági elnököt.
A köztársasági elnök az államfõ,
õ tûzi
ki a választások idõpontját, bízza
meg
és fogadja a nagyköveteket, kitüntetéseket ad
át. A törvényjavaslatok
kidolgozása, törvények
végrehajtásáról szóló
rendeletek megalkotása, az
államigazgatás mûködtetése a
miniszterelnökbõl és a miniszterekbõl
álló
Kormány
feladata. A miniszterelnök Magyarország
kormányfõje.
Igazságszolgáltatás
52-53. oldal
Az
igazságszolgáltatás a független
bíróságok dolga. A bírósághoz
való fordulás joga alapvetõ emberi jog. A
törvény
elõtt mindenki egyenlõ. Magyarország
bírósági szervezete négyszintû:
járásbíróság,
törvényszék, ítélõtábla,
kúria. A bírósági ügyek két
nagy csoportja a
büntetõper és a polgári per.
Büntetõügyben
a vádat az ügyész képviseli, a
vádlottat a védõügyvéd védi. A
büntethetõség alsó határa
hazánkban 14
év, de
súlyos esetekben 12 éves kor feletti gyermekek is
felelõsségre vonhatók.
Polgári perben az alperest és a felperest is
képviselheti ügyvéd. A
munkaviszonnyal kapcsolatos ügyekben munkaügyi
bíróságok döntenek.
Az
állam gazdasági szerepvállalása 54-56. oldal
A gazdaság
szereplõi: háztartások,
vállalkozások,
bankok és az állam (jogszabályok
alkotása, támogatások adása). Az
állam bevételei elsõsorban a befizetett
adóból
(ÁFA, SZJA, társasági adó,
jövedéki adó) származnak. A
kiadásokról a
költségvetési vita során születik
döntés a parlamentben.
Közteherviselés
57-58. oldal
Közteherviselés:
mindenki fizet adót. A
közteherviselés az adófizetésen
keresztül valósul meg. Az állam által
beszedett
pénzt közpénznek is hívjuk, ebbõl
fedezi az
állam a kiadásait. A SZJA 1 + 1
százalékát a munkavállalók minden
évben felajánlhatják egy egyháznak
és egy
civil szervezetnek.
VI. Mindennapi
ügyintézés
Mindennapi
ügyintézés 60-61. oldal
A
személyes jelenlétet igénylõ
ügyintézés (pl. személyi igazolvány
készítés)
fontos helyszíne a kormányablak. Lehetõség
van a
hivatalos ügyek elektronikus
ügyintézésére is az ügyfélkapun
keresztül. Hivatalos dokumentumok, iratok:
személyi igazolvány, lakcímkártya,
útlevél, vezetõi engedély,
TAJ-kártya,
adókártya
Felkészülés
a felnõttkori feladatokra 62-64. oldal
A sikeres
munkavállaláshoz többféle
készségre, képességre, kompetenciára
van szükség. Kemény készség: a szakmai
tudás és az
ahhoz kapcsolódó képességek (pl.
idegennyelv ismerete). Puha készségek:
motiváció, érdeklõdés,
teherbírás. Az IQ mellett
egyre fontosabbá válik az EQ
(érzelmi intelligencia) is.
Pályaorientáció
65-66. oldal
A
pályaorientáció
a különbözõ szakmákkal kapcsolatos
tájékozódást, keresgélést, a
különbözõ
szakmák közötti eligazodást jelenti. A
munkába állást megelõzi az
álláskeresés,
az önéletrajz és motivációs
levél elkészítése, az erkölcsi
bizonyítvány
igénylése és az interjú vagy tesztek
kitöltése.
A
munka világa 67-68. oldal
A felnõtté
válás egyik fontos lépése a
munkavállalás. A munkaviszony írásos
munkaszerzõdéssel jön létre,
határozott
vagy határozatlan idõre. Ebben rögzítik a
felek a
munkaidõt és a fizetést is.
16 éves koruktól a diákok is dolgozhatnak
szülõi engedéllyel az év
egészében,
míg 16. év alattiak csak az iskolai szünetekben. A
fiatalok mentesek a SZJA
alól és éjszaka nem vállalhatnak
munkát.
VII. A
fogyasztóvédelem alapjai
Fenntarthatóság
és környezettudatos életvitel 70-72. oldal
Fenntartható
fejlõdés: a gazdasági
növekedés nem okoz olyan
környezetkárosítást, ami a jövõ
nemzedékek
életfeltételeit rontaná. A
környezetkárosítás súlyos
következményeinek
felismerése az elmúlt évtizedekben a
környezettudatosság elterjedéséhez
vezetett. Az ökológiai lábnyom egy
érték, amely azt fejezi ki, hogy fejlettség
mellett egy embernek, társadalomnak milyen
mennyiségû
földre és vízre van
szüksége önmaga fenntartásához és
a megtermelt hulladék elnyeléséhez.
A
tudatos vásárló 73-74. oldal
A tudatos
vásárló az, aki nem hagyja,
hogy becsapják, aki tisztában van a jogaival, él
is velük, valamint átlátja
vásárlási döntéseinek
következményeit. Lehetõség szerint hazai
árut
vásároljunk!
A
fogyasztóvédelem alapjai 75-76. oldal
A
fogyasztóvédelem célja a fogyasztói jogok,
fogyasztói
érdekek képviselete, érvényre
juttatása. A fogyasztók
érdekvédelmét több
jogszabály is segíti
(termékvisszaküldés, garancia,
vásárlók könyve).
VIII. A nagy
ellátórendszerek
Köznevelés
78-80. oldal
Állami feladat az
oktatás, az
egészségügy és a lakosság
szociális ellátásának
biztosítása. A köznevelés
ingyenes és kötelezõ és mindenki
számára hozzáférhetõ.
Magyarországon
a
tankötelezettség hatéves kortól tizenhat
éves korig tart. Intézmények: óvoda,
általános iskola, gimnázium, szakgimnázium,
technikum, szakképzõ iskola.
Egészségügy
81-83. oldal
Az
egészségügy egy olyan rendszer, amely
az emberek egészségének
megõrzéséért a betegségek
megelõzéséért és a
gyógyításért felel. A biztosítottak
minden hónapban társadalombiztosítási
járulékot fizetnek. Az egészségügyi
ellátórendszer három pillére:
alapellátás,
járóbeteg-szakellátás,
fekvõbeteg-szakellátás. Ügyfélkapuval
használható az
EESZT oldal.
Szociális
ellátás 84. oldal
Az
állampolgárok szociális biztonságát
az állam a pénzbeli, természetbeni és a
személyes gondoskodást nyújtó
szociális ellátások rendszerének
mûködtetésével
biztosítja (például:
álláskeresési járadék,
rokkantsági ellátás, parkolókártya).